In acest capitol va prezentam cateva informatii despre modul de calcul al preturilor practicate de firma noastra pentru efectuarea de sondaje de opinie.
- Pretul se calculeaza in functie de volumul esantionului
- Pretul se calculeaza in functie de numarul de itemi (indicatori-intrebari sau variabile socio-demografice) ai sondajului.
Astfel, de exemplu, pentru un sondaj având volumul esantionului X, pretul poate sa difere semnificativ daca numarul de itemi/intrebari este mare sau foarte mare.
La intrebari, de obicei, dar nu intotdeauna, se adauga cele 3 variabile socio-demografice necesare pentru majoritatea studiilor, adica sex, varsta si zona de resedinta (cartier/sat).
Atentie! Intrebarile deschise se taxeaza dublu! Aceasta deoarece necesita efort si timp dublu pentru culegere si prelucrare.
Intrebarile deschise sunt acelea asa-zis libere ca raspuns, repondentul poate raspunde orice, adica nu se alege varianta de raspuns dintr-o lista stabilita anterior.
Observatii
* In esantion in mod normal sunt incluse si persoanele intervievate care nu fac obiectul sondajului (nu asculta radio, nu urmaresc TV, nu voteaza etc). Daca Beneficiarul doreste ca esantionul sa cuprinda numai persoanele care fac obiectul studiului, pretul este mai mare cu 10% pentru sondaje media, respectiv 50% pentru sondaje politice. (Exemplu: Daca esantionul a fost stabilit la 500 de persoane, in acest numar sunt incluse, in mod normal, si persoane care nu fac obiectul studiului respectiv (asa cum am aratat anterior). Daca Beneficiarul doreste ca aceste persoane sa nu fie luate in calcule, pretul se modifica asa cum am prezentat anterior.) Nu se recomanda pentru sondaje politice, deoarece persoanele care declara ca nu voteaza se pot razgandi, activandu-si optiunea ce in sondaj apare ca pasiva!
* In cazul in care Beneficiarul doreste prelucrate numai persoanele care si-au declarat numarul de telefon, pretul este de trei ori mai mare. Aceasta intrucat practica arata ca numai aproximativ 30% dintre persoanele intervievate isi declina numarul de telefon, deci esantionul necesar pentru a obtine, de exemplu, 500 de persoane care au dat numarul de telefon trebuie sa fie de 1500 persoane. Nu este recomandata o asemenea cerere, intrucat sondajul nu ar mai avea obiectiv o populatie (a unui oras, judet, a tarii), ci ar avea ca obiect persoanele care au telefon din populatia orasului, judetului etc!
* Pentru studii de firme / asociatii / organizatii, preturile sunt mai mari de 5 ori.
* Se recomanda ca varsta minima a persoanelor intervievate sa nu fie mai mica de 15 ani pentru sondaje media, respectiv 17-18 ani pentru sondaje politice (17 in cazul in care se studiaza intentia de vot pentru anul viitor, de exemplu).
* Preturile pentru sondaje judetene sunt mai mari de 3 ori, iar pentru sondaje nationale de 10 ori.