Metode de selectie a esantionului

Sondaje de opinie

1. Metoda cotelor
Esantionare stratificata in functie de caracteristicile cele mai importante (de obicei "sex" si "varsta"), respectandu-se proportiile pe care gruparile le ocupa in populatia totala a orasului. Este cea mai buna metoda pentru obtinerea reprezentativitatii esantionului.

2. Metoda intervalului egal
Se intervieveaza N persoane pe fiecare interval de grupare in functie de caracteristicile cele mai importante (de obicei "sex" si "varsta"), asigurandu-se, astfel, o eroare de reprezentativitate minima. Metoda se recomanda in cazurile in care nu se cunosc date despre structura colectivitatii studiate.

3. Metoda voluntariatului (aplicabila mai ales in cazul presei scrise)
Furnizorul realizeaza chestionarul si prelucreaza rezultatele. Beneficiarul publica chestionarul in ziar. Plata se poate stabili in doua moduri:
1) Furnizorul prelucreaza primele N chestionare sosite, iar pretul se calculeaza pe loc;
2) Furnizorul prelucreaza toate chestionarele sosite, iar pretul se calculeaza in functie de numarul acestora. (Uzual se primesc 3-10% chestionare din tirajul publicatiei, numarul lor crescand in cazul in care se ofera premii pentru participare la sondaj.)

Sondaje de opinie